De term EED audit hoor je steeds vaker, alleen niet iedereen weet wat de audit nu precies inhoudt. De EED energie audit is vaak verplicht. Het is voortgekomen uit de Europese Energie- Ecciciency Richtlijn: de EED.
Deze audit is een vierjaarlijkse systematische aanpak voor het verzamelen van informatie over het huidige energieverbruik en de besparingsmogelijkheden die er zijn voor de onderneming. Het doel van de EED audit is bewustwording te creëren bij instellingen en bedrijven. Het gaat daarbij om bewustwording over het eigen energieverbruik alsook over bewustwording over energiebesparingsopties en de mogelijkheden over verduurzamen. Het verslag van de audit lever je in bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Het is niet bij iedereen bekend, maar elk bedrijf mag de audit uitvoeren. Wel moet een bedrijf dan over een E-herkenning beschikken. Met een E-herkenning kun je online rapportages inleveren bij het gezag dat hierover is bevoegd.
Normaal is een EED energie audit verplicht voor grote bedrijven die geen kmo-status hebben volgens de Europese uitgangspunten:
Uitzonderingen zijn er altijd. Het is dus belangrijk om precies de huidige wet en regelgeving te kennen of een expert aan te trekken. Soms ben je toch niet verplicht om een audit te laten uitvoeren. Dit is bijvoorbeeld zo als je al een specifiek Europees of internationaal gecertificeerd energiebeheersysteem toepast.
Het verslag over de EED kan worden weergegeven met het Sjabloon Energie-auditverslag EED. Het is niet verplicht om dit sjabloon te gebruiken. Wel wordt dit aangeraden. Het sjabloon bevat namelijk alles wat er nodig is aan onderdelen voor een goed EED- Energie-auditverslag. Wil je het toch zonder sjabloon in een verslag zetten? Zorg er dan onder andere voor dat de volgende items op de juiste wijze in worden weergeven:
Als je deze punten ziet, is het ook snel inzichtelijk waarom zo'n EED audit wordt gezien als belangrijk. Hiermee krijg je namelijk inzicht in concrete verduurzamingsmogelijkheden die geld opleveren. Zo wordt het heel concreet dat als je bepaalde dingen aanpakt, er bijvoorbeeld geld bespaard wordt. Dit kan een organisatie snel motiveren om te gaan verduurzamen.