Wat is SEA?

Ivan
8 september 2021
Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Wanneer SEA vertaald wordt naar het Nederlands dan komt het neer op: zoekmachine adverteren. Wanneer een bedrijf kiest voor SEA dan gaat een bedrijf advertentieruimte inkopen binnen de zoekmachine. Een voorbeeld van een zoekmachine is Google. In Nederland en ook een aantal andere landen is Google de meest gebruikte zoekmachine. Deze wordt op grote achterstand gevolgd door Bing. Sommige mensen maken wel eens de grap dat Bing alleen wordt gebruikt om te Googlen en om Google Chrome te downloaden.

 

Hoe werkt SEA?

SEA werkt als volgt. Een bedrijf biedt via Google Adwords op bepaalde zoekwoorden. Het bedrijf dat de bieding wint eindigt bovenaan de advertentieruimte van dat zoekwoord. De advertentie naar de pagina van dat bedrijf komt dan vervolgens bovenaan de zoekresultaten te staan. Als vervolgens iemand op deze advertentie klikt dan moet het bedrijf het bedrag van de bieding aan Google betalen. Soms kan het ook zo zijn dat er meerdere advertenties worden weergegeven voor een bepaald zoekwoord. Dit zoekwoord is dan zeer geliefd. Het bedrijf dat het hoogste biedt eindigt dan bovenaan. Het bedrijf op de tweede en derde plek qua biedingen eindigen van zelfsprekend in dezelfde volgorde eronder.

 

Voor wie is SEA interessant?

SEA is in principe voor bijna elke bedrijf interessant. Het maakt niet uit of het gaat om Google ads voor een tandarts of miljoenen bedrijf zoals Jumbo. Belangrijk is om voor je begint met adverteren te kijken naar het doel dat je hebt. Zo is het doel van een tandarts om met Google ads miljoenen mensen te bereiken niet realistisch. Voor de tandarts is het juist goed om zich te richten op de mensen die in de buurt van de tandarts wonen. Het is dan een idee om bijvoorbeeld te bieden op zoektermen zoals tandarts Purmerend of kiespijn Zaltbommel.

 

Het verschil tussen SEA en SEO

Naast SEA bestaat er ook SEO. SEO is gericht op het verbeteren van de website en daarmee de klantbeleving. Door dit goed te doen kan een website zo verbeterd worden dat deze beter scoort binnen Google. Dit is moeilijker en kost meer tijd dan SEA. Waar SEA met name wordt ingezet voor de kortere termijn wordt SEO ingezet voor de langere termijn. Wanneer de vindbaarheid van een website op de lange termijn verhoogt dient te worden dan is SEO de beste keuze. Als het gaat om een nieuwe campagne die maar een paar weken loopt dan ligt SEA meer voor de hand. Beide vormen van zoekmachineoptimalisatie kunnen goed met elkaar worden gecombineerd.

Meer nieuws