De opkomst van het online winkelen

Casper Doorn
15 april 2024
De opkomst van het online winkelen

In 2023 gebeurde, wat al jarenlang verwacht werd. Officieel waren er vanaf dat jaar meer online winkels dan dat er fysieke zijn. Een trend die al sinds 2010 duidelijk zichtbaar is. Toen bestonden er nog maar 12 duizend online webwinkels en ruim 97 duizend fysieke winkels. De grootste slag werd in de corona periode gemaakt. In het begin waren er 45 duizend, op het einde was dat totaal al bijna verdubbeld naar ruim 80 duizend. Het is overigens niet zo dat de fysieke winkels razendsnel verdwijnen. Ja, het neemt ieder jaar een beetje af, maar de straten blijven nog steeds vol. Op het einde van 2023 bestonden er in Nederland 84 duizend online winkels en 82 duizend fysieke winkels.

Verdwijnen de fysieke winkels?

Procentueel gezien, is er een daling in het aantal fysieke winkels. Vooral de krimpregio’s hebben ‘last’ van de gigantische groei van online winkels. Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen, de Achterhoek maar ook bijvoorbeeld Oost-Groningen, zien procentueel best veel fysieke winkels verdwijnen. Die lijn loopt overigens gelijk met zowel de economische én demografische situatie in de gebieden. Hebben de andere regio’s er ook last van? Ja. Grote steden als bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven hebben ook een dalende lijn van respectievelijk 2, 3 en 1,8 procent. Of het een ontzettend groot probleem is? Nee zeggen deskundige, winkels profiteren namelijk ook van die stijging in het aantal online winkels. Er is maar een klein percentage dat de deuren moet sluiten wegens te weinig animo. Hierbij moet je denken aan winkels voor audio- en video-opnamen, stoffen en textiel maar ook de schoenen en lederwaren winkels zijn gekrompen met bijna 8 procent ten op zichten van 2022.

De grootste online winkels

Bol.com is met afstand de grootste online winkel van Nederland. Maandelijks heeft deze website ruim 15 miljoen bezoekers. Zo hadden ze in 2022 ook een omzet van 4 miljard euro, blijkt uit onderzoek van Twinkle. Wie daarna volgen? De supermarkt Albert Heijn, met een aantal maandelijkse bezoekers van maar liefst 8 miljoen én Coolblue met 2,5 miljoen bezoekers. Dat klinkt misschien ‘weinig’ al is het goed om te weten dat Coolblue toch wel vrij ruim de marktleider is als het gaat om elektronica. Dit terwijl Bol.com zich logischerwijs op het gehele aspect van een online winkel richt. De Albert Heijn staat zo hoog doordat zij ook een van de eerste supermarkten waren die een bezorgservice begonnen. Het lijkt daardoor dat ze die lijn hebben kunnen doorzetten.

Waarom winkelen we online?

Gemakkelijk. Dat is toch wel hét woord dat het beste past bij online winkelen. Thuis vanaf de bank, tijdens een regenachtige dag heerlijk online winkelen en speuren door tientallen winkels. Iets wat Nederlanders ontzettend graag doen. Ook geven mensen aan het zo fijn te vinden doordat ze niet zo’n fan zijn van de druktes in de steden. Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Kerstmis. Na een drukke 9 tot 5 toch nog snel tijdens de koopavond de stad in, om vervolgens overal in de rij te staan om te kunnen betalen. Een ergernis die is gegroeid sinds het opkomen van de webwinkels. Overigens is het niet zo dat iedereen fysiek winkelen doet verafschuwen. Het is namelijk een ontzettend sociaal iets. In de zomer gezellig winkelen en daarna op het terras een wijntje of biertje drinken. Is toch wat veel mensen ontzettend graag doen, in bijvoorbeeld Amsterdam. Al kan het ook in Ridderkerk. Mocht het té koud zijn, dan duiken mensen toch liever achter de tablet op de bank.

Meer nieuws